Functiehandboek Deloitte en FBO

Geplaatst op: 14 okt, 2013

Een eerste reactie op financiële problemen is vaak het terugbrengen van het kostenniveau. Allerlei overbodig geachte activiteiten worden stilgelegd dan wel afgestoten. Zaken die werden uitbesteed worden wellicht weer zelf gedaan omdat dit goedkoper is. Personeel wordt strenger beoordeeld en wordt aangezet tot hogere arbeidsproductiviteit en ontslagrondes vinden plaats. Aan de andere kant zal alles in het werk worden gesteld om de inkomsten te verhogen.

 

Waar organisaties over het algemeen in eerste instantie nog voornamelijk kosten bespaarden om de crisis te overleven, zijn ze nu vaker van plan om minder te gaan investeren. Uit onderzoek blijkt, dat getracht wordt zowel de uitgaven op de korte als de lange termijn terug te brengen. Nog maar weinig wordt gedacht aan het veranderen van het bedrijfsmodel om de gevolgen van de crisis te bezweren. Het is echter van belang om als organisatie te realiseren, dat er een keer een einde komt aan uitgaven die men kan besparen. Organisaties worden eigenlijk gedwongen om na te denken over hun strategie en de inrichting van hun organisatie.

 

Zeker in tijden van crisis is het namelijk zaak om voorbereid te zijn op de continuïteit voor de dag van morgen en overmorgen en is innovatie noodzakelijk. Hierdoor zullen bestaande verhoudingen binnen de organisatie moeten veranderen.

 

Naar de mening van Deloitte geldt dit niet minder voor BVO’s.

Juist nu is het van belang de strategie van de organisatie onder de loep te nemen en wellicht drastisch te wijzigen. Hierdoor zal, naar alle waarschijnlijkheid, de organisatiestructuur worden aangepast. Functies vervallen en nieuwe functies worden gecreëerd. Een reorganisatie waarbij afscheid genomen wordt van werknemers of een andere functie wordt aangeboden aan werknemers, is het gevolg. Wat veel organisaties zich niet realiseren, is dat dit het uitgelezen moment is om de bestaande arbeidsvoorwaarden kritisch te bekijken en waar mogelijk te versoberen.

 

Sterker nog; 85% van de werkgevers heeft tot op heden geen veranderingen aangebracht in de arbeidsvoorwaarden terwijl bij ongeveer 50% van de werkgevers banen verdwenen, zo blijkt uit het ArbeidsvoorwaardenSurvey 2010 van adviesbureau Mercer en Centraal Beheer Achmea.

 

Binnen de wereld van het betaald voetbal is er, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte (onder niet voetbal gerelateerde werknemers), net als in de bankenwereld veelvuldig sprake van zogenaamde ‘gouden handboeien’. Naast het feit dat BVO’s aansprekende organisaties zijn om voor te werken, lagen en liggen arbeidsvoorwaarden vaak zó ver boven de marktwaarde dat er nauwelijks uitstroom plaatsvindt – gedwongen ontslagen uitgezonderd. Net als banken zullen BVO’s dus terug moeten naar passende beloningsniveaus en minder riante arbeidsvoorwaarden om de crisis door te komen en daarna gezond weer verder te kunnen.

 

Hiervoor zijn de volgende acties noodzakelijk:

 

Ontwikkel een nieuwe business strategie die aansluit bij de huidige en te verwachten marktontwikkelingen.

 

Richt de organisatie zodanig in dat deze de business strategie optimaal ondersteunt.

 

Bepaal:

Welk talent echt nodig is om succesvol te zijn.

Welk aanbod nodig is om dit talent aan te trekken, vast te houden en te motiveren.

Vertaal de nieuwe business strategie naar een ondersteunend beloningsprogramma.

Zet richtlijnen op voor de totale propositie van de toekomst en het primaire en secundaire beloningspakket dat daar bij aansluit.

Implementeer het beloningsprogramma.

 

Het afgelopen jaar heeft Deloitte in samenwerking met de FBO en ondersteund door medewerkers en directieleden van onder meer Ajax, PSV en sc Heerenveen een standaard loongebouw ontwikkeld voor veelvoorkomende functies binnen BVO’s. Dit loongebouw kan een prima uitgangspunt vormen voor het aanpassen van het beloningsbeleid binnen uw organisatie. Deloitte adviseert u hier uiteraard graag over.

 

Eveneens kan Deloitte u ondersteunen bij het herijken van uw strategie, het optimaliseren van uw bedrijfsvoering, het reduceren van kosten, formatiereductie en het ontwikkelen van ondersteunend HR-instrumentarium.

 

Voor meer informatie aangaande het bovenstaande kunt u contact opnemen met Andrea Timmerman (FBO) via telefoonnummer 0343-438434 of via e-mail: andrea.timmerman@fbo.nl.